روزآپدیت 6542.jpg') no-repeat;width:955;height:184;float:right} .titr{color:#dbdbdb;text-align:right;font-size:25pt;font-weight:bold;direction:rtl;padding:160 650 0 40;font-family:Times New Roman;} .des{padding:0 650 0 50;direction:rtl;font-size:10pt;color:#000000;text-align:right;font-weight:bold;height:100;overflow:hidden;} .menu{width:270;vertical-align:top;padding:0 40 0 0;} .menu1{border:1px solid #252525;width:197;float:right;padding-bottom:5;} .tmenu{width:197;float:right;height:30;background:url('http://mahtarin.com/weblog/images/mxe.jpg') no-repeat;font-size:10pt;color:#c3c3c3; font-weight: bold;direction:rtl;} .tmenu1{padding:7 10 0 0;} .xmenu{width:197;float:right;} .xmenu1{padding:4;} .xmenu2{width:189;float:right;font-size:9pt;direction:rtl;color:#e1911f;background:#2e2a23;} .xmenu2p{padding:2 8 4 5;background:#2e2a23;} .xmenu2p a:hover{color:#ffffff;} .xmenu2p a{color:#999999;} .post{width:650;vertical-align:top;} .tpost{width:644;float:right;height:44;background:url('http://mahtarin.com/weblog/images/pxe1.jpg') no-repeat;} .bpost{width:644;float:right;height:42;background:url('http://mahtarin.com/weblog/images/p374.jpg') no-repeat;} .bpost1{padding:13 20 0 0;font-size:8pt;direction:rtl;color:#dbdbdb;} .bpost1 a{color:#dbdbdb;} .tpost1{padding:12 80 0 10;float:right;font-size:14pt;direction:rtl;color:#ffffff;height:30;font-weight:bold;font-family:Times New Roman;} .tpost1 a{color:#ffffff;} .xpost{width:644;float:right;font-size:9pt;direction:rtl;color:#ffffff;background:url('http://mahtarin.com/weblog/images/pxe2.jpg') repeat-y;} .xpost a{color:#ffffff;} .xpost1{padding:10 15 10 15;} .sp{width:100%;float:right;height:40;} .bt{float:right;height:50;} .page{width:630;float:right;text-align:center;font-size:8pt;color:#666666;direction:rtl;} .page a{color:#999999;font-size:9pt;}
روزآپدیت



جدید ترین اخبار روز

 شیلی 1962

شیلی در سایه ی تلاش های رئیس فدراسیون فوتبال خود کارلوس دیتبورن به میزبانی جام جهانی 1962 دست یافت. بعد از آن زلزله ی عظیم در سال 1960 شیلی هنگامی که مردم شیلی از برگزاری مسابقات ناامید شده بودند دیتبورن در سخنانی گفت: ما هیچ چیز نداریم به همین دلیل باید جام جهانی را داشته باشیم. متاسفانه دیتبورن یک ماه قبل از آغاز مسابقات درگذشت. یکبار دیگر تیم های شرکت کننده از قاره های اروپا و آمریکای جنوبی و مرکزی وارد شدند و نماینده های آسیا و آفریقا در دوره ی مقدماتی شکست خوردند. پله در این دوره از مسابقات پایانی زودرس داشت و در دور اول بازی ها مصدوم شد.

بازی فینال برزیل 3 چک اسلواکی 1
چک اسلواکی تیمی با دفاع مستحکم بود اما خط حمله ی کم اثری داشت. هنوز آنها هیجان زده بودند که در شانزدهمین دقیقه با یک گل نتیجه ی بازی را به نفع خود تغییر دادند. این لحظات کوتاه بود زیرا دو دقیقه بعد برزیل در پی اشتباه دروازبان چک بازی را مساوی کرد. در فاصله ی کمی مانده به آغاز وقت استراحت برزیل توسط آمار یلدو که جای پله را گرفته بود بازی را به سود خود کرد. سپس اشتباه دیگر دروازبان چک به آنها این اجازه را داد که سومین گل خود را برای برد 3-1 درون دروازه ی این تیم قرار دهند. حتی بدون پله برزیل دوباره قهرمان جهان شد.

تیم های شرکت کننده
آرژانتین برزیل بلغارستان شیلی کلمبیا چک انگلستان مجارستان ایتالیا مکزیک شوروی اسپانیا سوئیس اروگوئه آلمان یوگسلاوی

گلزنان برتر
گارینشا 4 گل (برزیل) واوا 4 گل (برزیل) سانچر 4 گل (شیلی)

انگلستان 1966
انگلیس اسپانیا و آلمان غربی رقابت خاصی برای رسیدن به قهرمانی جام جهانی 1966 داشتند. اما این انگلستان بود که در نهایت توانست جام را دریافت کند. فوتبال به کشوری که آن را اختراع کرد بازگشت. تعداد کشورهایی که در مرحله ی مقدماتی شرکت کردند در این زمان به 71 تیم رسید با این حال آفریقا و آسیا تنها یک سهمیه بدست آوردند بنابراین خیلی از تیم های این دو قاره حذف شدند وتنها کره ی شمالی به دور بعد صعود کرد.

بازی فینال انگلستان 4 آلمان غربی 2
در یک مسابقه ی برابر هالر اولین گل را در دقیقه 12 برای آلمان به ارمغان آورد اما هورست در اواخر نیمه ی اول مساوی کرد. در دقیقه ی 77 پیترز گل دوم انگلیس را درون دروازه ی آلمان جای داد و پیروزی انگلستان قطعی به نظر می رسید تا اینکه در ثانیه های آخر آلمان غربی با گل وبر بازی را به وقت اضافه کشاند و در ادمه هورست شوتی به طرف دروازه ی آلمان زد که از خط عرضی دروازه بیرون زد وخارج شد. داور عقیده به گل داشت. آلمانها به این تصمیم اعتراض کردند ولی هورست دوباره گلزنی کرد و اولین بازیکنی شد که دو گل مهم در فینال زده است و قهرمانی جهان را برای انگلستان تضمین کرد.

تیم های شرکت کننده
آرژانتین برزیل بلغارستان شیلی انگلستان فرانسه مجارستان ایتالیا مکزیک کره ی شمالی پرتغال شوروی اسپانیا سوئیس اروگوئه آلمان غربی

گلزنان برتر
اوزه بیو 9 گل (پرتغال) هالر 5 گل (آلمان غربی) بکن بائر 4 گل (آلمان غربی)

مکزیک 1970
انتخاب مکزیک به عنوان میزبان جام جهانی 1970 کمی تعجب برانگیز بود. به علت گرمای شدید و ارتفاع بالای مکزیک این تصور پیش آمد که کیفیت مسابقات پایین خواهد آمد. اما با بودن جمعیت زیاد تماشاگران سطح فوتبال ارتقاء یافت. به نظر می رسید که انگلستان قهرمان جهان دوباره این عنوان را می خواهد اما آلمان غربی آمده بودتا شکست سال 1966 خود را جبران کند. آنها انگلستان را 3-2 بعد از وقت اضافه در یک چهارم نهایی حذف کردند تا انتقان خود را بگیرند. رژیم اشغالگر قدس و السالوادور برای اولین با به دور پایانی راه یافتند و مراکش اولین کشور آفریقایی بود که در این رقابتها بازی می کرد. این جام جهانی آخرین حضور پله اسطوره ی فوتبال در جام جهانی بود.

بازی فینال برزیل 4 ایتالیا 1
در آن هنگام شاید برزیل بهترین تیم جهان از نظر مهارت وتکنیک بود و خیلی قویتر از ایتالیا به نظر می رسید. پله در دقیقه ی 17 بازی اولین گل خود را وارد دروازه کرد. یک اشتباه به ایتالیا اجازه داد تا بازی را با گل بونسینگا مساوی کند اما دو گل زیبا در نیمه ی دوم که آخرین آنها گلی خاطره انگیز بود برزیل را به پیروزی رساند. به عنوان قهرمانی جهان برای سومین بار آنها اجازه داشتند تا جام ژول ریمه را برای همیشه پیش خود نگه دارند.

تیم های شرکت کننده
بلژیک برزیل بلغارستان السالودار انگلستان چک پرو ایتالیا مکزیک مراکش رومانی شوروی رژیم اشغالگر قدس سوئد اروگوئه آلمان غربی

گلزنان برتر
گرد مولر 9 گل (آلمان غربی) جرزینهو 7 گل (برزیل) پله 4 گل (برزیل)

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

آلمان غربی 1974
آلمان غربی برای گرفتن میزبانی جام جهانی 1974 وضعیت خوبی داشت. زیرا این کشور 2 سال قبل از آن میزبان المپیک بود. تروریسم چهره ی المپیک 72 را خراب کرد. بنابراین امنیت جام جهانی شدید بود. رقابت های تیم های آسیایی و آفریقایی در مرحله ی مقدماتی بسیار مهیج بود زیرا آنها فقط دو سهمیه برای شرکت در دور نهایی داشتند. انگلستان در مرحله ی مقدماتی توسط لهستان حذف شد. به دلیل اینکه برزیل جام قدیمی را برای همیشه به خانه آورده بود فیفا در سال 1974 جام جدید را به نمایش گذاشت.

بازی فینال آلمان غربی 2 هلند 1
در یک بازی شگفت آور کرایف یک دقیقه پس از بازی در محوطه ی جریمه ی آلمان سرنگون شد. سپس نیکنز اولین پنالتی را در جام جهانی وارد دروازه ی آلمان کرد و هلند بدون اینکه حتی پای آلمانها به توپ تماس پیدا کند 1 بر 0 جلو افتاد! همچنین آلمان غربی با گرفتن یک پنالتی در دقیقه ی 25 بازی را توسط پل براینتر به تساوی کشاندند. قبل از پایان نیمه ی اول آنها بازی را با گل گرد مولر 2-1 به سود خود کردند. هلندیها هر قدر تلاش کردند نتوانستند از سطح دفاعی آلمانها بگذرند و بنابراین جام جدید جهانی به ملت میزبان رسید.

تیم های شرکت کننده
آرژانتین اتریش برزیل بلغارستان شیلی آلمان شرقی هلند ایتالیا لهستان اسکاتلند سوئد اروگوئه آلمان غربی یوگسلاوی زئیر هائیتی

گلزنان برتر
لاتو 7 گل (لهستان) نیکنر 5 گل (هلند) ژارماغ 5 گل (لهستان)

آرژانتین 1978
بالاخره آرژانتین در سال 1978 وارد عرصه ی جام جهانی شد. در آن زمان آنها می ترسیدند که مشکلات سیاسی و تاخیر در ساختن چند استادیوم آنها را از میزبانی جام جهانی محروم کند. اما این حوادث مشکلات مهمی نبودند. بار دیگر انگلستان مانند اروگوئه در مرحله ی مقدماتی حذف شد. اما برزیل یک رکورد حضور در دور نهایی رقابتها به دست آورد. در این جام نیز هنوز دو سهمیه برای تیم های آفریقایی و آسیایی وجود داشت. اما بیشتر کشورهای این دو قاره بیش از پیش در رقابتهای مقدماتی شرکت کردند. این آخرین زمانی بود سهمیه ی آنها این قدر کم بود.

بازی فینال آرژانتین 3 هلند 1 (بعد از وقت اضافه)
جمعیت 77 هزار نفری تماشاگران آرژانتین از تیم چیزی جز پیروزی نمی خواستند. تیم آنها خوب شروع کرد و در دقیقه ی 27 کمپس اولین گل را به ثمر رساند هلندیها عقب ننشستند و در دقیقه ی 81 تلافی کردند و با گل نانیگا بازی را مساوی کردند. اما آنها نیروی لازم برای گلزنی در وقت اضافی نداشتند. با تشویق تماشاگران کمپس و برتونی برای آرژانتین گلزنی کردند تا آرژانتین را برای اولین بار قهرمان جهان کنند.

تیم های شرکت کننده
آرژانتین اتریش مجارستان برزیل فرانسه هلند ایران ایتالیا مکزیک پرو لهستان اسکاتلند اسپانیا سوئد تونس آلمان غربی

گلزنان برتر
کمپس 6 گل (آرژانتین) رنسنبرینک 5 گل (هلند) کوبیلاس 5 گل (پرو)

اسپانیا 1982
اسپانیایی ها نیز مانند آرژانتینی ها به فوتبال علاقه ی زیادی دارند و دارای بزرگترین استادیومهای فوتبال در جهان می باشند. دور پایانی جام جهانی 1982 به این استادیومها این فرصت را داد تا میزبان چند مسابقه ی بزرگ باشند. تعداد تیم هایی که به مرحله ی پایانی راه یافتند به 24 تیم افزایش یافت. سرانجام آفریقا و آسیا نیز دو سهمیه دریافت کردند اما سهمیه اروپا باز هم افزایش یافت و به 13 تیم رسید. بیشتر نامهای بزرگ در آنجا حضور داشتند اما بار دیگر اروگوئه در مرحله ی مقدماتی حذف شد.

بازی فینال ایتالیا 3 آلمان غربی 1
بعد از یک نیمه ی ناخوشایند با یک پنالتی از دست رفته برای ایتالیا رسی اولین گل را بعد از 56 دقیقه به ثمر رساند. 13 دقیقه بعد دومین گل و سومی ده دقیقه مانده به پایان بازی وارد دروازه ی آلمان غربی شد. شوت برایتنر برای آلمان غربی در دقیقه ی 82 بازی گلی تسلی بخش به ارمغان آورد.

تیم های شرکت کننده
الجزایر آرژانتین اتریش بلژیک کامرون شیلی چک السالوادور انگلستان فرانسه هندوارس برزیل مجارستان ایتالیا کوبت ایرلند شمالی نیوزلند پرو لهستان اسکاتلند شوروی اسپانیا آلمان غربی یوگسلاوی

گلزنان برتر
رسی 6 گل (ایتالیا) رومینگه 5 گل (آلمان غربی) زیکو 4 گل (برزیل)

---------------------------------------------------------------------------------------------------

جام جهانی باعث شد که خیلی از ملت های سرخورده با پیروزی هایی که در عرصه فوتبال به دست آوردند سر خودشان را بالا بگیرند. آلمان ها که بعد از جنگ جهانی دوم شکست را پذیرا شده بودند و خود را در حقارت می دیدند و مصیبتهای بعد از جنگ از جمله اشغال کشورشون توسط نیروی متفقین و باز سازی آلمان و دادن غرامت به دول پیروز را می دیدند پیروزی در جام جهانی 1954 یعنی فقط 9 سال بعد از پایان جنگ جهانی دوم باعث شد تا آلمانها بعد از 9 سال باز هم با افتخار و غرور سر خودشون را بالا بگیرند و همین امر باعث شد تا روحیه ی آلمانها دو صد چندان شود و بازسازی آلمان سریعتر صورت بگیرد.
برزیل کشوری فقیر در قلب آمریکای جنوبی است که تا قبل از حظورش در جام جهانی و قهرمانی هایش در این جام کمتر کسی این کشور را می شناخت. مردمی فقیر و ناشناس. اما پیروزی در جام های جهانی باعث تا مردم این کشور با غرور از کشور خود یاد کنند و مردم جهان با نام و نشان برزیل آشنا شوند. معرفی اسطوره ی فوتبال پله برزیل را برای همیشه در جهان جاودانه کرد.
من خودم به شخصه طرفدار طلایی پوشان پر افتخار برزیل هستم

------------------------------------------------------------------------------------------------

مکزیک 1986
کلمبیا انتخاب اصلی برای میزبانی جام جهانی 1986 بود اما وضعیت اقتصادی این کشور از برگزاری جام جهانی جلوگیری کرد و در عوض مکزیک به جای آن انتخاب شد. باز هم 24 تیم به دور پایانی راه یافتند و 163 تیم در مرحله ی مقدماتی مسابقات شرکت کردند که یک رکورد به حساب می آمد همه ی کشورهای صاحب فوتبال به جز هلند در آنجا بودند و چون مکزیک به صورت اتوماتیک وار میزبان مسابقات شد کانادا نماینده آمریکای شمالی و مرکزی بود. راه یافتن این کشور برای همه تعجب آور بود.

بازی فینال آرژانتین 3 آلمان غربی 2
در یک فینال پر نوسان یک بار یک تیم پیروز بود و بار دیگر تیم مقابل. آرژانتین نیمه ی اول بازی را با یک گل در دست گرفت. آنها گل دوم را بعد از وقت استراحت به ثمر رساند و به نظر می رسید در این مرحله یک پیروزی راحت بدست می آید. اما 17 دقیقه مانده به پایان بازی آلمان اولین گل خود را به ثمر رساند و 9 دقیقه بعد مساوی کرد. وقت اضافه اجتناب ناپذیر به نظر می رسید. اما دو دقیقه بعد مارادونا را با یک پاس عالی بروچه گا را صاحب توپ کرد و او گل پیروزی آرژانتین برای دومین قهرمانی آرژانتین در جام جهانی طی هشت سال وارد دروازه آلمان غربی کرد.

تیم های شرکت کننده
الجزایر آرژانتین بلژیک برزیل بلغارستان کانادا دانمارک انگلستان فرانسه مجارستان عراق ایتالیا مکزیک مراکش ایرلند شمالی پاراگوئه لهستان پرتغال اسکاتلند کره جنوبی شوروی اسپانیا اروگوئه آلمان غربی

گلزنان برتر
لینه کر 6 گل (انگلستان) بوتراگوئنو 5 گل (اسپانیا) کارکا 5 گل (برزیل)

ایتالیا 1990
ایتالیا برای دومین بار میزبانی جام جهانی را در سال 1990 عهده دار شد. پول و زمان برای راه اندازی دو استادیوم جدید و روشنایی دو تای دیگر کم بود. اما همه چیز در آغاز به موقع آماده شد. تعداد تیمهای حاضر در مسابقات مقدماتی برای اولین بار از مسابقات 1950 تقلیل رفت. تیمهای امارات ایرلند و کاستاریکا درخشش خوبی داشتند.

بازی فینال آلمان غربی 1 آرژانتین 0
این مسابقه ای بود که باید سرنوشت آن باید با ضربه ی پنالتی تعیین می شد. بازی تا دقیقه ی 85 بدون گل مساوی بود و به نظر می رسید که باید به استقبال وقت اضافه می رفت تا وقتی که رودی فولر هافبک آلمان غربی در محوطه ی جریمه ی آرژانتین سرنگون شد و داور اعتقاد به پنالتی داشت (در حالی که پنالتی نبود) آندره یاس بره مه در پشت توپ قرار گرفت و آلمان غربی موفق شد شکست 4 سال پیش را جبران کند. نکته ی ناراحت کننده ی این جام این بود که دو بازیکن از زمین اخراج شدند. مونزون آرژانتینی در دقیقه ی 68 بازی کارت قرمز دریافت کرد و سه دقیقه مانده به پایان بازی دزوتی از آرژانتین از بازی اخراج شد.

تیم های شرکت کننده
آرژانتین اتریش بلژیک برزیل کامرون کلمبیا کاستاریکا چک و اسلواکی مصر انگلستان هلند ایتالیا ایرلند شمالی رومانی اسکاتلند کره جنوبی شوروی اسپانیا سوئد امارات اروگوئه ایالات متحده آلمان غربی یوگسلاوی

گلزنان برتر
اسکیلاچی 6 گل (ایتالیا) اسکوهراوی 5 گل (چک و اسلواکی) میشل 4 گل (اسپانیا)

آمریکا 1994
فیفا برای هیجان انگیزتر کردن هرچه بیشتر بازیها چهار قانون جدید وضع کرد. آنها اقدام به جلوگیری کردن از تکل از پشت کردند قانون آفساید ملایم تر شد بازیکنانی که مصدوم می شدند باید برای معالجه ی پزشکی به آنها رسیدگی می کردند و برای هر پیروزی 3 امتیاز در نظر گرفتند. تیمهای حاضر در مرحله ی نهایی از آفریقا و آسیا به جز کامرون و کره جنوبی تازه واردهایی نظیر نیجریه و عربستان بودند و جالب اینجا بود که هیچ کدام از کشورهای بریتانیا به این دوره راه نیافتند.

بازی فینال برزیل 0 ایتالیا 0 (برزیل 3-2 در ضربات پنالتی پیروز شد)
متاسفانه این تکرار فینال سال 1970 نبود آنها هر چقدر تلاش کردند نتوانستند بعد از 120 دقیقه از سد ایتالیا بگذرند و قهرمانی به ضربات پنالتی سپرده شد. بعد از این که هر دو طرف چهار پنالتی خود را زدند نتیجه 3-2 به نفع برزیل شد و روبرتو باجو ایتالیایی برای زدن پنالتی به پشت توپ رفت. از شانس بد او توپ به بالای دروازه رفت تا برزیل را برای جشن قهرمانی هدایت کند.

تیم های شرکت کننده
آرژانتین بلژیک بولیوی برزیل بلغارستان کامرون کلمبیا آلمان یونان هلند ایتالیا مکزیک مراکش نیجریه نروژ جمهوری ایرلند رومانی روسیه عربستان صعودی کره جنوبی اسپانیا سوئد سوئیس آمریکا

گلزنان برتر
سالنکو 6 گل (روسیه) استویچکف 6 گل (بلغارستان) اندرسون 5 گل (سوئد) باجو 5 گل (ایتالیا) روماریو 5 گل (برزیل) کلینزمن 5 گل (آلمان)

ادامه دارد...

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

یاده جام جهانی 94 بخیر. هریستوی استویچکف و یوردان لچکوف بلغار. بازی بلغارستان و آلمان هیچ وقت یادم نمی ره. بازی زیبای بلغارها آلمان را از جام حذف کرد. 
روماریو هم که با فرارهاش هر دفاعی را بهم می ریخت. ببتو و روماریو چه خط آتشی به راه انداخته بودند. جالب بود که اون دوره کسی فکر نمی کرد برزیل و ایتالیا به فینال برسند. همه باز فینال را بین آرژانتین و آلمان می دونستند. اما با آزمایش دوپینگ ماردونا و اخراج او از مسابقات جام آرژانتین فقط به کانگیا امید داشت که اون هم نتونست کاری انجام بده و آرژانتین خیلی زود حذف شد. جام شگفتی ها با بالا آمدن برزیل، ایتالیا، سوئد و بلغارستان تکمیل شد. نیجریه خودی نشان داد. آمریکای میزبان هم که فقط با یک گل از برزیل شکست خورد و عربستان هم با سعید العویران مهاجم عربستان یک تنه از میانه میدان بازیکنان بلژیک را دریبل زد و توپ را به گل تبدیل کرد تا تیمش با پیروزی زمین مسابقه را ترک نماید و به مرحله بعد صعود کند. جام جهانی 1994 جام شگفتی ها بود.
جام جهانی 1990 جام مشکوکی بود. شکست مشکوکانه برزیل در مقابل آرژانتین حرف و حدیثهای زیادی به همراه داشت. پنالتی عجیب و غریب آلمان در فینال نیز در نوع خودش جالب بود. از همه جالبتر این بود که اکثر مردم دنیا و به خصوص ایتالیایی ها فکر می کردند تیمشون به علت میزبانی اول می شه اما اینطور نشد و اونها فقط به مقام سومی جام قناعت کردند. 
------------------------------------------۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰----------------------------------------
 فرانسه 1998
با حضور 32 تیم از 32 کشور جهان جام جهانی 1998 فرانسه رکورد بزرگترین تعداد تیمهای شرکت کننده در جامهای جهانی را بدست آورد. قاره ی اروپا با 14 کشور شرکت کننده بیشترین حضور را دارا بود. از آمریکای جنوبی چهار تیم و از آمریکای شمالی و مرکزی 3 تیم شرکت نمودند. پنج تیم به آفریقا اختصاص یافته بود. برای آسیا سه تیم در نظر گرفته شده بود و یک سهمیه ی اضافی برای انتخاب تیم چهارم آسیا به نحوی بود که این تیم باید برای حضور در جام جهانی با برنده ی قاره ی اقیانوسیه بازی می کرد (پیروزی خاطره انگیز ایران در برابر استرالیا). برزیل قهرمان جام جهانی 1994 و فرانسه میزبان بازیها بطور اتوماتیک و بدون اینکه در مسابقات مقدماتی شرکت کنند به جام جهانی دعوت شدند. بازیها در ده استادیوم مدرن در فرانسه بازی شدند. 32 تیم شرکت کننده به هشت گروه 4 تیمی تقسیم شدند که چهار تیم هر گروه با یکدیگر بازی کردند. دو تیم اول هر گروه به دور بعد راه یافتند که بازیها به صورت حذفی انجام شد.

بازی فینال فرانسه 3 برزیل 0
برای بسیاری از مردم قهرمانی برزیل مسلم بود اما در میان ناباوری آنها فرانسه با شکست 3 بر 0 برزیل موجب تعجب همگان شد و برای اولین بار قهرمان جام جهانی شد میزبانی فرانسوی ها و ضعف روحیه ی بازیکنان برزیلی در شکست آنها بسیار موثر بود.

تیم های شرکت کننده
فرانسه برزیل آلمان ایتالیا ایران آمریکا آرژانتین عربستان صعودی ژاپن کره جنوبی نیجریه آفریقای جنوبی کامرون شیلی کرواسی دانمارک هلند پاراگوئه مکزیک بلغارستان اسپانیا یوگسلاوی اسکاتلند رومانی جامائیکا مراکش نروژ اتریش بلژیک کلمبیا انگلستان تونس

گلزنان برتر
داوور سوکر 6 گل (کرواسی)

کره جنوبی / ژاپن 2002
بازیهای فوتبال در سال 2002 به طور مشترک در کره و ژاپن با حضور 32 تیم از 32 کشور جهان برگزار شد. این دوره از بازیها از ابتدا شاهد شگفتیهای زیادی بود. در بازی افتتاحیه فرانسه قهرمان دوره ی پیش جام جهانی در مقابل تیم نه چندان مطرح آفریقایی سنگال با نتیجه ی باور نکردنی یک بر صفر بازی را واگذار نمود. بعد از این شکست فرانسوی ها نتوانستند بر خود مسلط شوند و در نهایت بدون اینکه حتی گلی بزنند از دور مسابقات خارج شدند. تیم ترکیه در این دوره از مسابقات درخشش خوبی داشت. ترکیه با غلبه کردن بر ژاپن به نیمه نهایی راه یافت و در نهایت نیز به عنوان سوم این مسابقات دست یافت.

بازی فینال برزیل 2 آلمان 0
این مسابقه بین پر افتخارترین تیم اروپا در آن زمان با پر افتخارترین تیم آمریکای جنوبی و جهان برگزار شد. رونالدو توانست گل اول را برای برزیل به ثمر رساند. آلمانها در صدد جبران برآمدند اما یک اشتباه کوچک کان دروازبان آلمان فرصت گل زدن را به رونالدو داد. برزیلی ها تا آخر بازی این نتیجه را حفظ کردند و توانستند برای پنجمین بار قهرمان جهان شدند.

تیم های شرکت کننده
فرانسه برزیل آلمان ایتالیا ترکیه آمریکا آرژانتین عربستان صعودی ژاپن کره جنوبی تونس ایرلند کامرون پرتغال کرواسی سوئد آفریقای جنوبی پاراگوئه مکزیک لهستان اسپانیا اسلوونی اروگوئه چین اکوادور کاستاریکا روسیه نیجریه بلژیک دانمارک انگلستان سنگال

گلزنان برتر
رونالدو 8 گل (برزیل)

آلمان 2006
آلمان برای دومین بار به عنوان میزبان جام جهانی انتخاب شد. مدعی اصلی این دوره از بازیها خود کشور میزبان بود. آنها آمده بودند تا شکست چهار سال پیش را جبران کنند. ایتالیا و پرتغال و همچنین قهرمان جهان برزیل از مدعیان دیگر قهرمانی بودند. سرانجام ایتالیا و آلمان در برابر هم قرار گرفتند و ایتالیا بعد از 120 دقیقه بازی آلمان را شکست داد و به فینال راه یافت. در این میان که هیچکس برای فرانسه بختی قائل نبود و به عنوان تیم دوم از گروه خود بالا آمده بود توانست دو مدعی دیگر جام یعنی برزیل و پرتغال را شکست دادند و به فینال راه یافتند.

بازی فینال ایتالیا 1 فرانسه 1 (در ضربات پنالتی ایتالیا 5-4 برد)
یک فینال اروپایی بین دو تیم صاحب فوتبال می توانست ایتالیا را بعد از برزیل پر افتخارترین تیم اروپا کند و فرانسه را برای دومین قهرمانی هدایت کند. زیدان با ضربه ی پنالتی اولین گل را برای فرانسه به ارمغان آورد اما طولی نکشید که ایتالیا مساوی کرد. هر دو تیم هر چقدر تلاش کردند نتوانستند از سد یکدیگر رد بشوند در نتیجه بازی به وقت اضافه کشیده شد. در وقت اضافی هم کاری از پیش نبردند و نتیجه ی بازی به ضربات پنالتی سپرده شد. ایتالیایی ها در این مرحله خاطره ی خوبی نداشتند زیرا 12 سال پیش جام را از دست داده بودند اما اشتباه ترزگه توانست که ایتالیا را در پنالتی 1 گل جلو بندازد بارتز هر چه کرد نتوانست توپ ایتالیایی ها را بگیرد و ایتالیا توانست برای چهارمین بار قهرمان شود. در این فینال زیدان بازدن کله به ماتراتزی اخراج شد.

تیم های شرکت کننده
آلمان انگلستان فرانسه ایتالیا کرواسی هلند لهستان پرتغال سوئد سوئیس صربستان اسپانیا چچن اوکراین آنگولا ساحل عاج غنا توگو تونس استرالیا ایران ژاپن عربستان کره جنوبی آرژانتین برزیل کاستاریکا اکوادور مکزیک پاراگوئه ترینداد و توباگو آمریکا

گلزنان برتر
میروسلاو کلوزه 5 گل (آلمان) هرنان کرسپو 3 گل (آرژانتین) رونالدو 3 گل (برزیل) زین الدین زیدان 3 گل (فرانسه)

نتایج باورنکردنی در تاریخ جام جهانی
سال 1950: آمریکا 1 انگلستان 0
سال 1954: آلمان غربی 3 مجارستان 2
سال 1966: کره شمالی 1 ایتالیا 0
سال 1974: آلمان شرقی 1 آلمان غربی 0
سال 1982: الجزایر 2 آلمان غربی 1
سال 1990: کامرون 1 آرژانتین 0
سال 1994: عربستان 1 بلژیک 0
سال 2002: سنگال 1 فرانسه 0
سال 2002: آمریکا 3 پرتغال 2
سال 2002: سنگال 3 سوئد 3

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 11 خرداد 1391برچسب:, توسط amin&esi&poori |